trambus versus sneltram.
Van "Jouw stem voor de nieuwe trambusverbinding Hasselt – Maasmechelen"
Ga naar het project

eigenlijk heb ik nogal wat vragen en enkele opmerkingen bij de keuze om in limburg de geplande sneltram (spoor)verbindingen te vervangen door trambussen (op wielen).
de spaarzame informatie over de reeds bestaande bustram-verbindingen die in het cultuurcentrum maasmechelen werd 'getoond' betroffen vrij recent gecreëerde lijnen. echt veel ervaring met bustrams is er kennelijk nog niet.
bovendien waren alle getoonde bustramverbindingen gesitueerd in grotere steden: stadsverkeer en voorstadsverkeer. dat betekent dat daar een ander 'profiel' reizigers bediend wordt dan in een langere verbinding tussen 3 middelgrote gemeenten.
of de bustramlijn hasselt-genk-maasmechelen een verantwoorde keuze is die even snel, goedkoop én comfortabel zal zijn als een (spoor)sneltramlijn? ik ben niet overtuigd.
een sneltram heeft meestal een grotere capaciteit voor passagiers, die zo nodig kan uitbreiden. die mogelijkheid heeft een trambus niet. dit is van belang voor het woon-schoolverkeer en voor meer drukke uren (overvolle bussen).
de woordvoerder van 'de lijn' vertelde me in het cultuurcentrum dat er in een trambus slechts ruimte is voorzien voor één (1) scootmobiel. en dat zei hij zonder met zijn ogen te knipperen: "dat kan niet anders door de grote draaicirkel bij het binnenkomen en buitengaan".
met 1 scootmobiel in de bus is er nauwelijks nog plaats voor andere hulpmiddelen: kinderwagens, rolstoelen, rollators, vouwfietsen en grotere reiskoffers met wieltjes: die horen in 'hoogwaardig openbaar vervoer' ruim plaats te hebben.
dat er te weinig ruimte is voor gehandicapten, oudere mensen en babies lijkt me niet acceptabel. het openbaar vervoer is er vooral ook voor deze mensen, die in hun keuze beperkt zijn.
een snelle verbinding met het openbaar vervoer is niet mogelijk met om de 1000 meter een opstapplaats. maar dat er van de 4 haltes in maasmechelen er 2 zijn gepland vlak bij een winkelcentrum, aan de rand van de bewoonde kom, zal wel geen toeval zijn. buslijn 45 eindigt/vertrekt in maaseik. waarom rijdt de trambus niet tot daar?
mijn conclusie: als je mensen uit hun auto en in het openbaar vervoer wil krijgen zullen meer zeilen moeten worden bijgezet!
