Hoe ziet jouw ideale Dorpsplein van Leut eruit?
Van "Hoe ziet het ideale dorpsplein eruit? Geef jouw idee!"
Ga naar het project

Laat in de reacties hieronder weten wat jouw idee inhoudt:
- Welke sfeer wil je graag opsnuiven op het dorpsplein van je dromen?
- Welke activiteiten zou je hier graag willen doen?
- Beschrijf het dorpsplein van je dromen!
Reacties(17)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Jarne Van Holzaet
Geplaatst door:Jarne Van Holzaet
5 jaar geleden
Misschien een voetbalpleintje voor de jeugd
Profiel van Jeroen Peeters
Geplaatst door:Jeroen Peeters
5 jaar geleden
De mensen die rond het kerkplein wonen kunnen moeilijk hun wagen in de broekzak steken dus zullen er toch parkeerplaatsen moeten voorzien worden. Men kan misschien een stuk van de wei naast het gemeentehuis deels verharden maar dat is al redelijk ver naar de horeca waardoor er gewoon naast de weg geparkeerd gaat worden. Meer groen rond de kerk zou zeker mooier zijn. Dit moet dan wel onderhouden worden. De kasseien weg van de dreef naar het kasteel die enkele jaren geleden opnieuw is aangelegd is daar het perfecte voorbeeld voor.
Profiel van Lore Vandeboel
Geplaatst door:Lore Vandeboel
5 jaar geleden
Ik denk niet dat er perse gesproken wordt over het verminderen van parkeerplaatsen, daar kunnen we helaas niet omheen denk ik. Maar er zijn andere mogelijkheden ipv. verharding en kiezel. Een bloemenveld heeft eigenlijk geen onderhoud nodig, moet wel elk jaar ingezaaid worden natuurlijk. Dan denk ik, liever dit onderhoud dan onnodig bladblazen en grasmaaien..
Profiel van Lore Vandeboel
Geplaatst door:Lore Vandeboel
5 jaar geleden
Mijn dorpsplein ziet eruit als een gezellige plek om samen te komen voor jong en oud, in het groen! Positief is dat er enkele jaren geleden mooie zitbankjes en een petanquebaan zijn gekomen.
1. Hier mogen nog meerdere picknickbankjes bijkomen voor gezinnen.
2. Verder is er veel te veel kiezel en verharding, maar ook te veel gras. De ongebruikte grasveldjes rondom de kerk zouden bloemenweides moeten worden afgebakend met struikjes/haagjes.
3. Er is zeker en vast ook nog plaats voor bomen. Ook belangrijk om meer schaduwplekken te creëren. Rondom het standbeeld zouden zeker terug bomen moeten komen.
4. Een waterelement toevoegen, bv. bij de pomp. Vogelbad, speelfontein, ...
5. Een kiosk of prieel met groen als overdekt stukje.
6. Fietsers (vooral kinderen) kunnen nu overal op en af fietsen en schieten plots achter geparkeerde auto's uit de straat op (bv. naar de ganzenpoel). Door een afbakening van struikjes/haagjes (die dan ook weer goed zijn voor insecten, vogels, ...) enkele openingen voorzien op goed zichtbare plekken.
Een doorn in mijn oog zijn de vele prikkeldraden. Naar mijn mening is dit niets meer van deze tijd en zouden ze allemaal vervangen moeten worden door hagen, heggen, houtkanten. bv. het veld langs de kleuterschool op de dreef waar het padje met schors nog niet heel lang geleden is aangelegd.
Profiel van Claudia Engelen
Geplaatst door:Claudia Engelen
5 jaar geleden
EEN 11-PUNTEN PLAN VOOR HET HART VAN LEUT.
1) Plein volledig ontharden => voorkomen wateroverlast en riool-overstortproblemen, verbeteren aanvulling grondwater en tegen 'hittestress'.
2a) Na ontharden inzaaien met rode klaver (is beter bestand tegen droogte dan gras, is onderhoudsvriendelijk, goed voor de biodiversiteit en oogt even groen als gras)
2b) perken die niet betreden mogen worden inzaaien met inheems bloemenmengsel met lange bloeitijd. => biodiversiteit staat onder druk
3) Aanplanting van lage hagen tussen plein en straat om auto's te weren, veiliger voor spelende kinderen. Hagen zijn ook goed voor fauna (vogels, egels,...)
4) Ter hoogte van het standbeeld terug bomen aanplanten (uit de lijst van klimaatbomen. => schaduwplekken voor alsmaar hetere zomers.
5) Alternatieven voor parkeerplaatsen in het dorp =>; voor lokale horeca een groene parking voorzien rechts van Oud Gemeentehuis of naast het parochiezaaltje. Deze ook mooi aanleggen met hagen en bomen.
6) Parkeerdruk in de dorpskern verminderen door extra groene parkeerplaatsen voor fietsers en wandelaars net buiten het dorp (aanleggen met bomen + hagen + grasdallen).
a)Ter hoogte van de molen, checken in het GRUP waar nog mogelijkheden zijn,...
b) Er zou sprake zijn van een toekomstig woonerf in de Zuilstraat. Misschien daar 10 woningen van de '70?' schrappen en in de plaats daarvan een mooie groene parking aanleggen? Achter de Zuilstraat leidt namelijk een historisch 'getske' voor voetgangers richting Genieskensstraat, vlakbij de dorpskern.
7) Het dorpsplein moet ook een ontmoetingsplek blijven voor jong en oud in Leut. De petanquebaan, het bankje, ...ook mogelijkheid om kleine festiviteiten te laten doorgaan (bv op de rode klaverweide kan dat.)
8) De waterpomp herstellen / beheer bij gemeente.
9) Het omliggend patrimonium beschermen en herstellen. Geen afbraak meer van authentieke woningen. Er moet een bouwcode (visie Maasdorpen) komen die past bij de authentieke woningen van de Maasdorpen waarmee we de uniformiteit, dus ons lokale DNA, behouden!
10) Traag verkeer door Leut (zone 30!) waardoor het ook aangenaam vertoeven is op het dorpsplein en omliggende straten. Niet met bebording (handhaafbaarheid van 30km-zone faalt) maar met slimme herinrichtingsmaatregelen die de straten niet ontsieren, maar juist vergroenen (bijvoorbeeld met boomblokken)
11) Vanuit het dorpsplein, de kern van Leut, een veilige en trage groene as voor voetgangers en fietsers via de Dreef naar het kasteelpark Villain XIIII. Moet er nog wel doorgaand verkeer zijn? Kan er nagedacht worden over bestemmingsverkeer ipv doorgaand verkeer. Is er de mogelijkheid om tijdelijk in de zomermaanden de Dreef verkeersvrij te maken als groene boulevard voor bewoners en wandel- en fietstoerisme, rekening houdende met lokaal bestemmingsverkeer voor het Kasteel
Profiel van Christianne de Schryver-Bruinen
Geplaatst door:Christianne de Schryver-Bruinen
5 jaar geleden
@Claudia Engelen Je hebt het over de weide bij punt 6 b, dat is de weide waar over ik spreek als ik zeg dat deze een enorme biodiversiteit bevat, kijk maar eens naar mijn reactie...met biodiversiteit bedoel ik bloemen en planten, vogels die er broeden, vossen, fazanten enz.
Zelfs kerkuilen en boerenzwaluwen hebben hun intrek gevonden in de aanpalende stal naast de historische hoeve (waar de gemeente een mooie B&B van zou kunnen maken, gericht m.a.w. op toerisme met een groen karakter.
Past volgens mei helemaal in het beleid van de gemeente ,want bv naast de school is de weide o.a. m.b.v. het mos-project en in samenwerking tussen gemeente en school omgetoverd tot een groene speeltuin. ( de gemeente trekt de kaart ook van een groen beleid )
Meer nog het historisch "Getske" waar jij het over hebt is inderdaad iets speciaals, net als het doodlopende straatje vanaf genieskensstraat 110. Je zou van daaruit mooie uitkijk punten kunnen maken. Een mooi rustpunt voor wandelaars en fietsers.
Profiel van guy smeets
Geplaatst door:guy smeets
5 jaar geleden
@Claudia Engelen U spreekt van een mogelijk woonerf met 70 woningen achter de Zuilstraat. Welnu het handelt hier idd over een groot perceel gelegen tussen Zuil-, Genieskens-St Pietersstraat en Eisdenweg. Een gebied dat deel uitmaakt van het vastgesteld Vlaams erfgoed : “Maasvallei tussen Maaseik en Maasmechelen”. Het is ook hier dat nog een hoeve staat die eveneens werd vastgesteld als Vlaams onroerend erfgoed. De “hoeve met losstaande delen” is vastgesteld als bouwkundig erfgoed, met een
aanwezige erfgoedwaarde die als volgt wordt omschreven:
“Gelegen aan de Geisterweg, uitlopend op een kruispunt van landwegen: zogenaamde
Broodschaep Weg en Klein Kamp Wegske.
Hoeve met losstaande bestanddelen, met huidig uitzicht uit 1876, doch oudere inplanting. Bakstenen gebouwen onder zadeldaken. Woonhuis (nok loodrecht op de straat) van het dubbelhuistype, vijf traveeën en twee bouwlagen. Rechthoekige vensters met hardstenenlatei en lekdrempel, beluikt op de benedenverdieping. Rechthoekige deur onder hardstenen latei. Zijgevels met aandak en vlechtingen.
Langsschuur ertegenover (nok loodrecht op de straat), voorzien van een bakstenen
rondboogpoort met hardstenen sluitsteen en opschrift: M B/ G E R/ 1876. Gewijzigde
dakhelling. Aansluitend op de voorgevel, lagere stal van anderhalve bouwlaag. Zijgevel
aan straatzijde met aandak, vlechtingen en topstuk.
Bron: Schlusmans F. 1996: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie
Limburg, Arrondissement Tongeren, Kantons Bilzen - Maasmechelen, Bouwen door de
eeuwen heen in Vlaanderen 14N3, Brussel - Turnhout.
Er werd in 2016 nog een ongunstig stedenbouwkundig attest afgeleverd voor de bouw van deze 70 woningen. Misschien toch wel de moeite waard om dit terrein, historisch gebouw, landschap, "getskes" mee op te nemen als volwaardig project temeer omwille van de biodiversiteit aan insecten, vogels en klein wild. En dit terrein niet zomaar prijs te geven aan een sociale woningmaatschappij uit Deinze?
Profiel van Claudia Engelen
Geplaatst door:Claudia Engelen
5 jaar geleden
@guy smeets ik vind het ook vreselijk als daar een woonerf zou komen. Ik weet verder ook niet wat momenteel de status is van dat project. En nog erger vind ik het wanneer mooie oude hoeves of beschermd dorpszicht verdwijnen.
Profiel van Arlette Niessen
Geplaatst door:Arlette Niessen
5 jaar geleden
@Claudia Engelen helemaal akkoord met traag verkeer in Leut(zone 30) maar de Dreef verkeersvrij maken heeft invloed op de verkeersdrukte in andere straten met name de Sint- Pietersstraat. Sinds het invoeren van het eenrichtingsverkeer in de Dreef is de verkeersdrukte hier al enorm toegenomen, auto’s, bussen, vrachtwagens en tractors komen met hoge snelheid door de straat. Dit gecombineerd met een smalle straat waar veel auto’s geparkeerd staan zorgen nu al voor onveilige situaties, waar auto’s en bussen op het voetpad rijden om elkaar te passeren. Als fietser en voetganger ben je hier al lang niet meer veilig. Een bord 30 hangen of er een fietsstraat van maken lost het probleem echt niet op. In de Dreef kan je ook nu wandelen en fietsen zonder dat het volledig verkeersvrij is, de straat is breed genoeg en kan ook zone 30 gemaakt worden. Je kan ook steeds wandelen en fietsen aan de andere kant dan deze waar de auto’s rijden. Akkoord dat Leut zich richt op wandelaars en fietsers maar vergeet niet dat het ook nog aangenaam leefbaar moet zijn voor de inwoners van Leut. Door de onveilige verkeersdrukte in de Sint- Pietersstraat is het dat nu al niet meer.
Profiel van Sebastiaan Miermans
Geplaatst door:Sebastiaan Miermans
5 jaar geleden
Het dorpslein zou nog meer een onmoetingsplaats kunnen worden. Groener, minder auto's en veilig voor kinderen. Nu is het vooral een parkeerplaats.
Profiel van Ron Weijtjens
Geplaatst door:Ron Weijtjens
5 jaar geleden
De drie dorpspleinen hebben best veel verharding. In het geval van Leut vormen de geparkeerde auto's een stoorzender. Vanuit de Dreef, en de boomgaard, is er mooi zicht op de Sint-Pieterskerk. De grote hoeveelheid aan auto's zou gecamoufleerd kunnen worden. Mijn voorstel is een klein deel parking, omzoomd door heesters of een heg. Zo krijgt het dorpsplein meer kleur, meer biodiversiteit, en hebben we visueel minder last van de auto's. Een misschien achterliggend deel, meer richting het klooster, zou in een verharding kunnen van betonnen honinggraat, met grasdalsubstraat. De open zone tussen de boomgaard en het historische kerkhof blijft hierdoor behouden.
Bij de heraanplant van de dreef is een solitaire eik achter de kerk gesneuveld. Deze zou vervangen kunnen worden. Vroeger maakten kastanjebomen ook deel uit van de dreef. Eventueel kan men hier een rode kastanje plaatsen. Deze is meer resistent tegen plagen. Bij het beeld van de kolendrager stonden ook eest Italiaanse populieren. Ook hier kan men terug bomen plaatsen, zodat het beeld meer gekaderd wordt.
Profiel van guy smeets
Geplaatst door:guy smeets
5 jaar geleden
De dorpspleinen zijn gereduceerd tot parkings voor bewoners die hun wagens niet meer kwijtraken aan hun eigen woning. Dit omwille van het toenemend wagenpark, de steeds beperkendere verkeersstructuur. en de nog steeds afgeleverde, ondoordachte omgevingsvergunninngen.Waar zijn de pleinen van weleer die een ontmoetingsplaats waren voor jeugd, dorpshappenings, kermissen en soms oase van rust?
Profiel van peter pepels
Geplaatst door:peter pepels
5 jaar geleden
@guy smeets klopt
Het plein staat boem vol met auto's
Profiel van peter pepels
Geplaatst door:peter pepels
5 jaar geleden
Het kerkhof en de oude school die er liggen zijn verwaarloost en zeker de school is een bouw val. Knap de school op of breek ze af om plaats te maken voor groene voorzieningen
Profiel van Claudia Engelen
Geplaatst door:Claudia Engelen
5 jaar geleden
@peter pepels dat is inderdaad waar. Maar afbreken zou nog erger zijn, behoort ook tot beschermd erfgoed. We moeten net het patrimonium beschermen en ijveren voor een goede renovatie met behoud van authenticiteit.
Profiel van peter pepels
Geplaatst door:peter pepels
5 jaar geleden
@Claudia Engelen totaal mee eens
Maar het moet niet te lang duren want het gebouw is in slechte staat
Delen
Geplaatst door
Huidige status
Vraag
Tags
Dorpsplein Leut
Locatie
Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq