1 richtingsverkeer Tussenstraat richting Herderstraat
Van "Verkeersveiligheid in Mariaheide verbeteren: hoe kan dat volgens u?"
Ga naar het project

1 richtingsverkeer Tussenstraat richting Herderstraat. Teveel auto's draaien de Gouv.H. Verwilgenlaan op vanop de Herderstraat tijdens schooluren wat gevaarlijke situaties oplevert. Er is daar een oversteekplaats zonder begeleiding (wat eigenlijk standaard moet zijn bij elke oversteekplaats aan elke school!!!) + voorrang van rechts + een rij auto's wat te wachten staan om hun kinderen af te zetten die via de oude baan oprijden.
Reacties(2)
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Bert Gorissen
Geplaatst door:Bert Gorissen
2 jaar geleden
Er is al de fietsstraat. Max snelheid 30km. Er is ook al veel parking maar iedereen wil zijn kind afhalen aan de schoolpoort. Het probleem stelt zich alleen smorgens 30 min en savonds 30min. Moet het dan permanent zijn. Bert gorissen
Profiel van Patrick Kalinowski
Geplaatst door:Patrick Kalinowski
2 jaar geleden
We moeten uitkijken dat we geen probleem oplossen met een maatregel en er elders één creëren.
De veiligheid van overstekende kinderen is van hoogst belang. Anderszijds is het ook een tijdelijk probleem. Het speelt namelijk niet de hele dag, maar enkel tijdens een relatief beperkte tijd in de ochtend en namiddag elke schooldag. Dan lijkt mij een permanente maatregel, die dus altijd geld, overbodig.
Het lijkt mij beter om begeleiding op de oversteekplaats tijdens de openingen en sluiting van de school af te dwingen, dan van een of meerdere straten eenrichtingsverkeer te maken.
Een eenrichtingsstraat verplaatst de verkeersdrukte. De verkeersdrukte wordt meestal op de hoofdstraten verhoogd en die slibben dan dicht tijdens piekmomenten.
Neem als voorbeeld een grote baan als de Rijksweg om en bij het College (Helix). De Looheuvelstraat en Heirstraat zijn eenrichtingsverkeer geworden enkele jaren geleden. Dit dwingt bewoners van de woonwijk 't Loo de Rijksweg op te rijden die anders binnendoor naar de Helix of Mozaiek konden. Gevolg, file vorming op de Rijksweg in de ochtend iets na 8 uur elke ochtend waar iedereen last van heeft. In Mariaheide is de Oude baan de hoofdstraat die verder dicht slibt wanneer er in de buurt meer eenrichtingsstraten komen.
Leefbaarheid van een woonwijk, gemeente of stad is afhankelijk van vele factoren. Veilig verkeer, vooral rond scholen, is belangrijk. Maar we mogen ook niet vergeten dat een goede verkeersdoorstroming belangrijk is. Anders staan we binnenkort continue in de file, bumper aan bumper. Hierdoor wordt het leven minder aangenaam en ook duuder. Want langere reistijden verhogen de prijzen voor ons als bewoners, direct en indirect.
Delen
Geplaatst door
Huidige status
voorgesteld
Tags
Mobiliteit
